Friday 21 March 2014

SUPLIMEN DAN PENYUSUAN BAYI

Seandainya anda mengambil suplimen untuk tujuan penyusuan, perlulah difahami bahawa vitamin BUKAN salah satu cara memperbanyakkan susu ibu. Vitamin diambil demi memastikan tubuh ibu sentiasa sihat, bertenaga, ceria dan terus bersemangat serta secara langsung mampu membekalkan susu ibu kepada si manja..! KEJAYAAN PENYUSUAN antaranya adalah bergantung kepada kesihatan ibu. Konsep asas penyusuan perlulah difahami terlebih dahulu iaitu:

LEBIH KERAP BAYI DISUSUKAN ATAU LEBIH KERAP SESI PERAHAN MAKA LEBIH BANYAK SUSU IBU DIHASILKAN.

Pengambilan vitamin akan memberi kesan yang besar dalam dunia penyusuan sekiranya si ibu memenuhi keperluan di bawah dengan penuh DISIPLIN dan KONSISTEN:

1. Si ibu KERAP MENYUSUKAN bayi secara langsung atau bagi ibu yang bekerjaya, membuat sesi perahan yang konsisten setiap 3 JAM atau tidak lebih dari itu sehingga payudara benar-benar kosong.

2. Si ibu memastikan PENGAMBILAN AIR yang seimbang dan secukupnya setiap hari iaitu TIDAK KURANG dari 3 liter sehari dan memastikan dirinya mengambil MAKANAN SEIMBANG dalam menjayakan penyusuan lengkap untuk si manja.

3. Si ibu juga digalakkan mendekatkan diri dengan Pencipta demi memastikan keseimbangan keperluan rohani dan jasmani dititikberatkan. Bagi Muslim, DOA dan ZIKIR sangat digalakkan bukan hanya semasa membuat sesi perahan atau sedang menyusukan bayi, tetapi menjadikannya AMALAN RUTIN agar mudah mencapai gelombang alfa, iaitu ketenangan dapat berlangsung dengan lancar.

Dalam Shaklee, suplimen LENGKAP yang dicadangkan untuk ibu menyusu adalah SET 3M yang terdiri daripada: 
ESP, VITALEA,VITA-C PLUS, B-COMPLEX, ALFALFA, OSTEMATRIX.



Mari kita baca apa MANFAAT setiap suplimen ni:

ESP-Energy Soy Protein
------------------------------
Mengandungi ISOFALVON yang bertindak seperti hormon estrogen, membantu dalam meningkatkan penghasilan susu ibu. Isoflavon juga melembabkan, menggebukan dan menganjalkan kulit dan payudara. Disamping itu, kandungan protinnya yang tinggi sangat membantu dalam pertumbuhan bayi.

VITA-LEA
--------------
Dilengkapi dengan VITAMIN dan MINERAL yang sangat diperlukan oleh ibu supaya boleh memberikan nutrisi lengkap kepada bayi melalui susu ibu. Vita-lea juga disertakan dengan ZAT BESI yang berfungsi untuk menstabilkan kandungan Hemoglobin dalam darah ibu supaya si ibu tidak cepat penat dan sentiasa bertenaga sepanjang proses penyusuan.

VITA-C PLUS
------------------
Penting untuk mengoptimumkan sistem imun ibu dan juga bayi. Ia juga membantu dalam pembentukan kolagen yang ternyata baik untuk kulit yang cantik dan sihat.

B-COMPLEX
-----------------
Memastikan perkembangan saraf yang sempurna untuk bayi anda, disamping memastikan kesihatan mata, mulut dan kulit anda serta bayi. Selain itu, ia juga membantu penghasilan tenaga dan darah.

ALFALFA
--------------
Telah digunakan sekian lama secara tradisi oleh para ibu untuk meningkatkan penghasilan susu. Alfalfa juga bagus untuk kesihatan buah pinggang dan merendahkan kandungan kolestrol dalam badan. Selain itu, alfalfa juga berfungsi seperti 'kacip fatimah' bagi wanita yang sangat membantu untuk masalah keputihan dan memantapkan hubungan intim dengan suami.

OSTEMATRIX
-------------------
Di dalam susu ibu, kandungan kalsium adalah sangat tinggi kerana ianya sangat diperlukan oleh bayi bagi pertumbuhan tulang. Jika si ibu tidak mengambil kandungan kalsium yang mecukupi, kalsium daripada tulang dan gigi si ibu akan diserap untuk penghasilan susu ibu. Lama kelamaan tulang si ibu akan menjadi rapuh, gigi rongak, badan mula membongkok dan sakit-sakit badan. Oleh sebab itu, kalsium adalah sangat penting kepada ibu yg menyusukan anak.

Jadi, kepada para ibu yang ingin menyusukan anak mereka secara ekslusif boleh la mengambil suplimen yang di cadangkan sekiranya anda merasakan badan anda memerlukan nutrisi yang lengkap! ^_^

Hubungi saya, ZUE-Pengedar Sah Shaklee Anda.
pm inbox FB: Zue Akim Biz
call/sms/wassap: 0126674640.

No comments:

Post a Comment