Monday 24 March 2014

INDEKS GLISEMIK (G.I).... APAKAH????

Indeks Glisemik (G.I) adalah kedudukan karbohidrat berdasarkan IMPAKNYA terhadap PARAS GULA dalam darah. Mari kita tengok berapakah nilai G.I yang kita perlu tahu:

G.I table
Rajah di atas menunjukkan nilai G.I yang perlu kita tahu dalam setiap pemakanan yang kita ambil setiap hari.
Semestinya pemakanan yang paling baik adalah yang mempunyai nilai G.I yang PALING RENDAH iaitu 54 dan kebawah (hijau). Kenapa makanan dengan G.I rendah paling baik? Mari saya terangkan....

Pengambilan makanan dengan nilai G.I yang TINGGI menyebabkan KARBOHIDRAT memecahkan gula dengan TERLALU CEPAT dalam sistem badan kita. Manakala, bagi makanan yang mempunyai nilai G.I yang RENDAH, karbohidrat akan bertindak memecahkan gula secara PERLAHAN-LAHAN sambil membebaskan glukos ke dalam sistem badan. Jadi, makanan dengan G.I yang RENDAH bukan sahaja sesuai bagi mereka yang menghidapi KENCING MANIS, tetapi juga PENTING dalam PENGURANGAN BERAT BADAN dan PENJANGAAN KESIHATAN dalam jangka masa panjang.

ESP-Energy Soy Protein daripada Shaklee mempunyai nilai G.I=39 yang mana ianya boleh dikategorikan dalam G.I yang RENDAH. Sebab itulah ESP adalah SANGAT SESUAI diminum oleh individu yang:

1-Menghidap DIABETES peringkat awal
2-Menghidap DIABETES semasa HAMIL
3-Ingin mendapatkan BERAT IDEAL
4-Mementingkan KESIHATAN menyeluruh

NOTE: Pesakit DIABETES yang cucuk insulin DILARANG mengambil ESP kerana fungsi buah pinggang mereka agak lemah. Mereka BOLEH mengambil VIVIX Shaklee sebagai ganti.

Sebarang pertanyaan boleh la hubungi saya...ZUE..Pengedar sah Shaklee..
Fb: Zue Akim Biz
Fb Page: Confidence Health&Beauty Online
call/sms/wassap:0126674640

REMINDER: Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mencegah atau menyembuhkan sebarang penyakit. Setiap cadangan adalah berdasarkan TESTIMONI mereka yang telah menggunakan produk tersebut.

No comments:

Post a Comment