Thursday 6 November 2014

NIKMAT yang tak mampu ditolak!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah... berkesempatan untuk mencoretkan satu lagi kisah yang nak dikongsi bersama pembaca setia blog saya ni.. Terima kasih kerana sudi jelajah ke blog yang 'biasa-biasa je' ni. hihi.. ^^


Pada yang dah ikuti post2 saya dari awal mungkin tahu yang saya dah pun mempunyai 3 cahaya mata, amanat daripada Allah swt.. Alhamdulillah. Dan insyaaAllah, 3 orang ini saja lah zuriat yang akan hantar saya dan suami ke syurga.. Aminnn.


Apa NIKMAT yang saya nak kongsikan disini?

Nikmat yang WAJIB ibu2 diluar saya merasai nya... MENYUSUKAN ANAK..

Kisah bermula pada tahun 2005 bila saya disahkan hamil anak pertama selepas 6bulan menjadi seorang isteri.. gembira tak terkira rasanya walaupun masa tu baru berumur 23thn. hihi.. Jadi, dijangka melahirkan zuriat pertama pada pertengahan Januari 2006. Tapi perancangan Allah menetapkan kami menjadi ibubapa pada awal Januari, 2 minggu awal daripada jangkaan.. Alhamdulillah, anak pertama lahir pada hari Jumaat yang penuh barakah, ketika solat Jumaat. Walaupun lahir melalui ceaserean, tapi bersyukur kerana semua selamat.. 


Susah tak nak menyusukan anak pada pertama kali?


Walaupun pada mulanya rasa kekok, tapi pertama kali menyusukan Adam adalah saat yang sangat indah.. Rezeki susu untuk Adam sangat mencurah2. Kalo nak tau, susu badan saya dah mula keluar pada sehari sebelum saya melahirkan Adam. Misi pun terkejut sebab baju saya basah kerana susu dah mula keluar.. Tapi, masa 2-3 hari kat wad tu saya jarang dapat menyusukan Adam sebab dia tidur je. Macam dia rasa masih dalam perut lagi je.. (sebab paksa keluar awal kan...hehe). Rupanya tak boleh mcm tu. Misi pun tegur cakap kena kejut jgk anak utk menyusu setiap 2jam. Saya dah buat, tapi Adam masih tak bangun gak! huhu... Then Misi tu jentik2 tapak kaki Adam sampai nangis2 dan suruh saya susukan. Ada la dalam beberapa minit, Adam tido semula..hahaha. Samalah seterusnya sepanjang seminggu tu.. Masa tu pun saya bukan tahu sangat perihal menyusukan secara ekslusif ni. Yang saya tahu, saya perlu menyusukan anak sebagai melengkapkan diri menjadi seorang ibu.. :)


Apakan daya, selepas 2 minggu saya diduga dengan bengkak susu yang teramat sakittttt.....!!! Sampai saya demam hingga suhu cecah 40deg. Masa tu, nak menyusukan Adam pun sangat seksa sebab nipple melecur kerana Adam dah mula kuat menyusu sedangkan susu saya tak keluar sebab beku.. Allahuakhbar.. Hanya Allah yang tahu.. Jadi, masa makcik urut tu mengurut, saya bagitau pasal bengkak susu ni. Dia pun bagitau boleh nak hilangkan tapi nanti susu badan dah takleh keluar banyak. Means, makcik tu urut kasik pengeluaran susu perlahan supaya breast tak bengkak dah. Memang sungguhlah.. Hilang je bengkak susu tu, susu badan pun sangat kurang. sampaikan Adam dah tak nak menyusu lagi. 


Jadi, bermulalah episod kami mencari susu formula yg sesuai utk Adam. Ini bukan satu perkara yang mudah.. Beberapa jenis dah cuba. Ada yg buat Adam muntah2, tak kencing, tak berak, yang buat dia cirit birit pun ade...huhuhuu.. Akhirnya, yang terakhir serasi dgn Adam susu lactogen. Walaupun serasi, tapi setiap hari saya kena pastikan dia berak, kencing normal atau tak sehingga dia setahun! Fuhhh... bukan mudah. Lagi pulak masa tu saya masih belajar. hantar Adam ke pengasuh, so kena pastikan jugak dgn pengasuh.. Yang paling takleh lupa, setiap kali nak keluar jalan. WAJIB ada bakul dia untuk letak termos,botol,susu,air masak,nestum(after 6mo). Kemana pegi dok bawakla skali dalam kete. Then kena pulak Adam kuat menyusu. so, keraplah gi bancuh susu bila berjalan-jalan.. hehehe. 

Itu kisah Adam....

Lepas setahun umur Adam, saya disahkan hamil lagi...produktif sungguh even ceaser...hahha.. kena marah ngan misi?? Selamba je la.. siapa kita nak pertikaikan rezeki Allah kan?

Tapi, untuk anak kedua ni tekad saya untuk cuba bersalin normal. Mengandungkan Dewi takde masalah sangat. Just berat bawak perut je. Tapi berat2 pun, berjaya gaklah saya mendaki ladang teh boh kat cameron highland tu masa kandungan 8bulan.. hahah. sampai sekarang saya rasa betapa gilanya saya masa tu.. Bila dah sampai atas tu baru tersedar dan terpikir "ni mau terberanak aku besok"... hehehe. 

Cukup 40weeks 3days, saya pun turun air. terus gi hospital dan doktor check, belum ada bukaan. tapi still admit sbb history saya dulu ceaser. Pengalaman bersalinkan Dewi saya dah penah cerita dulu dan itulah yang paling sakit. Sama macam masa nak bersalin Adam dulu. Sehari sebelum bersalin, susu badan saya dah keluar mencurah2. Alhamdulillah... Mulanya saya risau jugak susu tak keluar untuk anak yang ni sebab dulu dah urut kan.. Tapi rezeki Allah bagi sangat banyak. Pertama kali jugak misi pegang Dewi dan bagi dia hisap susu pertamanya dlm OT tu, masa doktor lain sedang jahit semula perut saya..hehe. Masa Adam tu takde pun.. huhu.


Berpantangkan Dewi ni sangat mencabar...menyusukan dia takde masalah. Bengkak susu pun takde..Syukur.. walau risau gak kena kali kedua kan. Tapi yg mencabarnya bila Dewi ni meragam masa pantang. Dia ni pantang letak.. uwekkkk je la..hihihi. Sampaikan saya tak cukup rehat. tidur pun duduk je sebab kena pangku dia. Dewi plak lahir 3.5kg.. berat kot nak pangku. Lagi pulak ceaser..huwaaaaa.. Last option, saya paksa jugak suami carikan buaian! Lantakla orang dok kata nanti takut susah nak bawak anak jenjalan.. nak tido je kena buai.. Alhamdulillah, anak2 saya yang tido buai takde masalah nak tido kat mana pun.. janji ada nenen mama...hahaha..


Dan inilah NIKMAT yang tak mampu saya tolak... pengalaman saya dengan Adam yang minum susu formula dan Dewi yang fully BF, Subhanallah....terlalu jauh bezanya.. Menyusukan Dewi adalah perkara yang paling hebat sekali saya rasakan. 

Takde masalah tak cukup tido sebab nak bancuh susu...(nangis je sua nenen sambil baring je...hihi)
Takde masalah nak bawak bakul penuh barang2 buat susu..(cari tempat menyusukan je..)
Takde masalah tak kencing/tak berak/cirit/muntah..(sebab misi cakap kalo anak susu badan, tak berak hari2 pun takde mslh)
Takde masalah nak cari susu yang serasi..
Pendek kata.... sangat sangat senang..!!!
Syukur Alhamdulillah...rezeki susu untuk Dewi mencurah dan saya sempat susukan Dewi sampai 2 tahun, sehinggalah muncul lagi seorang dalam rahim ni..

Anak ketiga?

Selepas Dewi, Amanda pun masih takde masalah dengan susu badan saya. Cuma sempat menyusukan Amanda sampai 8bulan je. Lepas saya masuk keje kontrak, dah kurang menyusukan dia dan pam susu pun tak berapa efektif dan akhirnya Amanda taknak menyusu badan dah.. Walau begitu, saya sangat bersyukur sebab Allah beri saya rasa perbezaan NIKMAT menyusukan anak sepenuhnya berbanding dengan beri anak susu formula..

So... mommies out there.. Tiada ALASAN untuk korang tidak menyusukan anak sepenuhnya.. Lagilah sekarang ni macam2 info penyusuan korang boleh dapat melalui perkongsian di internet.. Jika korang rasai sendiri, baru korang tahu bahawa inilah NIKMAT yang tak mamppu ditolak..!

Percayalah...

Sekian sembang2 kita petang ni... Ada lagi nanti saya kongsi ye..! :)

Mode: Rindu sangat nak menyusukan anak..


Picture by Google

No comments:

Post a Comment